Vrei o locuință prin programul ”prima casă”? Iată ce trebuie să știi

Nu sunt puțini aceia care văd în programul prima casă soluția pentru a deține un imobil. De aceea, m-am gândit să fac un articol prin care să subliniez câteva lucruri, zic eu, importante de știut înainte să te încumeți să faci acest pas.

Proiect de lege care să-i ajute pe proprietarii de locuințe prin acest program

Parlamentarii au depus, recent, o inițiativă legislativă prin care cer ca legea dării în plată să se aplice și-n cazul românilor care au o locuință prin acest program. Mai precis, în cazul celor care se găsesc în imposibilitatea de a achita ratele, ANL va putea cumpăra aceste locuințe, iar proprietarii vor deveni chiriași. Dacă după cinci ani aceștia nu pot relua plata ratelor, își vor pierde casa definitiv.

Este, însă, doar un proiect de lege, care urmează să fie dezbătut și votat în toamnă!

Cine poate accesa programul prima casă

  • Persoanele care nu au deținut și nu dețin în proprietate o locuință, individual sau în comun, împreună cu soții lor sau cu alte persoane în suprafața utilă mai mare de 50 mp;
  • Persoane care au avansul minim necesar;
  • Cei care se obligă să nu înstrăineze locuința achiziționată timp de 5 ani de la data dobândirii:
  • Cei care asigură locuința împotriva tuturor riscurilor și cesionează drepturile de despăgubire în favoarea statului român;

Care sunt actele necesare

  • Adeverință de venit;
  • Copie după cartea de muncă
  • Copie după fișa fiscală
  • Copie după certificatul de căsătorie (unde e cazul)
  • Declarație de la notar cu privire la faptul că solicitantul nu are nicio locuință în proprietate, parțial sau integral, și nu are în derulare un credit ipotecar*

Și dacă tot veni vorba de notar, trebuie să precizez că vei avea nevoie de unul competent, care să te ajute să accesezi acest program. În cazul programului ”prima casă”, notarul îți va oferi consultanță notarială, autentificarea contractului de credit, intabularea dreptului de proprietate, precum și notarea în cartea funciară a privilegiului băncii, etc.

În acest sens, eu mărturisesc că am colaborat cu biroul notarial Andreea Bărbulescu – Andreia Dincă, care are sediul în Crângași și care m-a îndrumat în tot acest proces.

Cât durează obținerea unui împrumut

Durata unui astfel de împrumut difere de obicei de la bancă la bancă. Unele bănci reușesc să analizeze dosarul și să ofere un răspuns clienților chiar într-o săptămână, în timp ce-n cazul altora durează două sau chiar mai mult.

De aceea, trebuie să ai grijă ca dosarul să fie cât mai corect întocmit de către  bancă.

Ce costuri implică

  • Dobânda este principalul cost al creditului;
  • Comisionul de gestiune
  • Comision de garantare
  • Comision de analiză dosar
  • Taxe notariale
  • Asigurări
  • Costuri de evaluare a imobilului (unele bănci oferă acest serviciu gratuit)

Oricum ar fi înainte de a face acest pas, e bine să vezi oferta mai multor bănci. Unele oferă pachete avantajoase, care te pot salva de la niște costuri inutile.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*